Ensembler

vlcsnap-2016-07-21-13h00m41s332Anmälningsblankett

Musik är ett språk! LIMUS linje 6 gäller fasta ensembler.

Här finns utrymme för att både prata med varandra (på olika språk) och sammanstråla med musiken som språk. Vissa förkunskaper förutsätts, eftersom fokus ligger på samspel.

Minst 4 eller fler spelare/sångare träffas minst 5 ggr på 60 min med sin lärare.
Åldern är från 15 år uppåt. Priset anpassas.
Som en privatskola har vi möjlighet att skräddarsy kurser och lägga upp tider flexibelt.
Anmäler man sig inte som en fast bestående ensemble, så samlar vi ihop anmälningar tills en kurs kan starta.

Återkommande ensembler är
– Celloensemble från 15 år uppåt. Lärare Anna Socha. Veckodag e.ö. Kvällstid
– Fiolensemble från 15 år uppåt. Lärare Sofi Elmroth. Fredagar. Tid e.ö.
– Gitarrensemble från 15 år uppåt. Lärare Nils Andersson. Onsdagar. Kvällstid.
– Barockensemble vuxna. Lärare Gabriele Katthän. Lördagar. Tid e.ö.

Ensemblekurser lämpar sig utmärkt som en påfyllning om man egentligen mest spelar utan lärare eller som en fördjupning när man samtidigt går en individuell kurs.
Anna Sochas celloensemble, till exempel, består av nuvarande och fd klippkortselever. Ensemblen vilar ibland för att sedan gå igång med en ny omgång 5 lektioner. Alltid lika roligt att musicera ihop, samtidigt som livet rullar på!

Bra att veta: På LIMUS spelas det mycket ensemble, i mindre och större konstellationer, åldershomogent och åldersblandat.
Ensemblespel ingår även i alla kurser på linje 2 och kan väljas på linje 3.
Eleverna uppmuntras till samspel som oftast mynnar ut i en konsert. Vi lärare lägger mycket tankar, planering och logistik på detta. Belöningen är att se eleverna växa tillsammans!
(Förresten har en del djup vänskap sitt ursprung i att lärarna satte ihop två elever …)

Orkestrar: Lite då och då blir vi frågade varför vi inte erbjuder orkesterspel.
Svaret är enkelt: Fast vi har lärarkompetensen så skattefinansieras enbart kommunala kulturskolans orkestrar.
Kulturskolans elever deltar gratis i orkesterspel medan våra skulle behöva stå för vad det verkligen kostar. Vi har länge tyckt synd att kommunen med detta skapar ett monopol. I andra länder profilerar sig t.ex. varje gymnasieskola med sin skolorkester och når på det viset många fler ungdomar. Vi vet också att elever på Kulturskolan ibland under en hel termin enbart tränar på de förutbestämda låtarna som behövs för orkesterprestationerna. Kanske inte alltid så lockande.
Har vi ungdomar som gärna vill spela orkester, så brukar vi skicka dem till kulturskolans orkestrar där de får delta mot en mindre avgift. På grund av sin höga spelkompetens brukar de gärna tas in.

© Gabriele Katthän